2maandennepal.reismee.nl

Nepaleese gebruiken

Het is heel mooi om te zien hoe Linda zich heeft aangepast aan de gebruiken en mentaliteit van hier. Dat zal in september wel weer even omschakelen voor haar worden.

• De gemakzucht die (in veel landen) heerst is hier ook, wat vandaag niet komt, komt morgen wel. Als je een afspraak bij de dokter hebt om 10 uur, is het helemaal niet gek dat hij pas om 11 uur komt binnenwandelen. Zeker in het geval van dokters, daar kijken de mensen hier enorm tegenop, ze verafgoden ze bijna, dus hij zal nooit wat fout kunnen doen.
  • Als je in een auto rijd, op een brommer of motor, moet je bij alles en iedereen die je tegenkomt toeteren. Je wordt hier dus aardig gek van al dat getoeter! Linda lijkt er al immuun voor, maar ik schrik nog steeds elke keer. Ze rijden dan ook rakelings langs je!
  • Jongens lopen heel erg vaak gearmd, dat is toch wel even wennen om te zien. Maar dat is hier heel normaal, ook meiden lopen gearmd of hand in hand. Hier is het juist weer niet normaal dat man en vrouw elkaar aanraken in het openbaar. We moeten er dus erg om denken, want wij lopen altijd hand in hand!
  • Wc papier gebruiken de Nepalesen niet. Bij elke wc hangt een handdouche en daar reinigen hun alles mee. Linda en haar huisgenoten moeten dus zelf wc papier kopen. Gelukkig hebben ze hier in het hotel ook wel gewoon wc papier!
  • Als Linda alleen loopt, doet ze altijd muziek in. Dit doet ze om alle aandacht (lees geschreeuw voor taxi's, guides enzo) te negeren.
  • Huisdieren hebben Nepaleesen eigenlijk niet, alle honden die je ziet zijn straathonden en katten zie je ook eigenlijk niet! als je dieren aangelijnd ziet zijn dit bijna altijd geiten en soms ook koeien.