2maandennepal.reismee.nl

Operatie afdeling

Vanaf maandag zit ik al op de afdeling: Surgery, de eerste 3 dagen zijn vooral opd geweest (spreekuur) maar hier is het al veel intressanter dan de andere afdelingen!

Van de dokter moest ik leren hoe ik een orgaan op knobbels/tumor kan beoordelen, reuze intresant! Verder heb ik gister ook al een deel van een operatie bijgewoond! Van een man werd een groot deel van de alvleeskier verwijderd. De operatie was al een paar uur bezig toen ik binnenkwam omdat ik eerst bij het spreekuur was.

Wat mij als eerste opviel was dat het er anders aan toe gaat dan dat je verwacht. Zo droegen alleen de chirurg en zijn directe assistenten handschoenen. De rest liep gewoon zo rond in de operatie kamer. Vaak stond de deur ook nog eens open en iedereen liep inen uit wanneer hij daar zin in had(op de mensen die de operatie uitvoerde na). En je verwacht dat ze voor een operatie kamer een goede generator hebben... dit blijkt niet het geval te zijn! en meerdere keren valt de stroom dan ook uit en gaan de dokters verder bij het licht van een zaklamp die op de wond werd gericht!

Verder waren de telefoons van de dokters ook in de o.k en als er 1 afging werd die ook gewoon opgenomen!

Vandaag heb ik de patient gezien en hij zag er heel goed uit en had nergens last van!

Dit was wel wat anders dan dat het er in nederland aan toe gaat! maar wel super om te zien. Gelukkig zijn er morgen 2 of 3 operaties waar ik bij mag kijken, dus dat zal nog intressanter zijn.

Reacties

Reacties

Ellis

Hee Linda!
Wat 'n verschil he! Ik herken echt veel in je verhalen, maar dan vanuit India. Grappig om te lezen dat het in Nepal zo ongeveer hetzelfde eraan toe gaat. Hoewel, het ligt dan ook wel dicht bij elkaar. ;)
Geniet nog van je tijd daar, alle ervaringen en de cultuur, mentaliteit en... eeuh, alles! De tijd gaat veel te snel dus voor je het weet ben je weer thuis!
Liefs, Ellis

Eva en Marianne ter Schure

Ha Linda,

Whaaah, wat eng, zo'n OK........ze hebben zeker geen last van MRSA, ESBL, Klebsiella of andere resistente ziekenhuis bacteriën.

Wel geweldig om dit zo mee te maken; deze ervaring neem je maar mooi mee naar het HBO-V !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!